Vacature zakelijk leider bij Musica Antica

  • 15 juli 2025 - 00:00

  • Kantoor Musica Antica

  • Slider musicaantica logo blue rgb 02

Beschrijving

Organisatie: Stichting Musica Antica
Stichting Musica Antica organiseert circa 15 concerten op het gebied van Oude Muziek per seizoen in de regio Den Haag - Voorschoten. De uitvoerenden zijn specialisten op het gebied van oude muziek, de authentieke uitvoeringspraktijk, vaak uitgevoerd op historische instrumenten.
 
Musica Antica krijgt subsidie van de Gemeente Den Haag en werft verder inkomsten uit fondsen, heeft sponsoren en particulieren die als ‘vrienden van Musica Antica’ ons werk financieel steunen.
 
In de programmering is de samenwerking met conservatoria cruciaal; studenten uit Den Haag, Amsterdam en Utrecht verzorgen we de serie ’Barok op Vrijdag’ en de nieuwe serie ‘Barokcafé’.
 
Meer informatie: https://musantica.nl/
 
Vacature: Zakelijk Leider van Musica Antica
Vanwege het aanstaande vertrek van de zakelijk leider per 1 september 2025 is het Bestuur van Musica Antica op zoek naar een Zakelijk Leider voor het seizoen 2025/2026. Start bij voorkeur per medio augustus 2025 in verband met een optimale overdracht.
 
Wij zoeken een Zakelijk Leider die operationeel leiding geeft aan de Stichting Musica Antica en die verantwoordelijk is voor de organisatie van de komende 15 concerten. Het programma 2025/2026 is reeds opgesteld, de zalen zijn geboekt. Het gaat nu met name om de productie op locatie, communicatie met de uitvoerende musici, marketing en publiciteit en het aansturen en begeleiden van de vrijwilligers. Tevens is de Zakelijk Leider verantwoordelijk voor de financiën: de financiële administratie, financiële kwartaal- en jaarstukken en fondsenwerving en voor de contacten met het Bestuur. In het begin van 2026 zal moeten worden gestart met de aanvraag van de subsidie van de Gemeente Den Haag.
 
De Zakelijk Leider rapporteert aan het Bestuur, is nevengeschikt aan de Artistiek Leider en geeft leiding aan enkele (externe) medewerkers / freelancers, stagiairs en vrijwilligers. Gezamenlijk met de Artistiek Leider en/of het Bestuur vertegenwoordigt de Zakelijk Leider de Stichting Musica Antica extern.
 
 
 
 
Taken en verantwoordelijkheden Zakelijk Leider
 
De verschillende werkzaamheden van de Zakelijk Leider zijn te verdelen in meer operationele componenten en meer beleidsmatige componenten. Een en ander in nauwe samenwerking en overleg met de Artistiek Leider.
 
Planning concertseries
  • Contracteren van musici en concertlocaties.
  • Plannen en contracteren van leveranciers, kaartverkoopkanalen, publicitaire acties.
  • Coördineren van concertdiensten van vrijwilligers.
 
Marketing en publiciteit concertseries
  • Ontwikkelen en uitvoeren van publiciteits- en marketingplan.
  • Maken en uitvoeren van marketingplan per concert(serie).
  • Verzorgen van persberichten, posters, advertenties, speciale acties, samenwerking met andere organisaties etc.
  • Onderhouden van contacten met de media, collega-organisaties, conservatoria Den Haag, Utrecht en Amsterdam, afdeling cultuur van Den Haag en Voorschoten.
 
Productie / uitvoering concerten
  • Uitvoeren van de logistiek voor, tijdens en na concerten
  • Coördineren op de concertlocatie: zaalopstelling; op- en afbouw podiumopstelling; ontvangst en begeleiding musici; aanwezigheid vrijwilligers voor kassadiensten.
  • Ontvangen en begeleiden van publiek, pers en genodigden.
 
Vrijwilligers
  • Coördineren en begeleiden van vrijwilligers en kernteam.
  • Inroosteren van vrijwilligers
  • Organiseren van jaarlijkse vrijwilligersbijeenkomst.
 
Financiën
  • Verzorgen van dagelijks financieel beheer van inkomsten en uitgaven, waaronder bijhouden financiële administratie en bankrekeningen en facturering.
  • Opstellen en bewaken van begroting.
  • Opstellen van periodieke rapportages.
  • Opstellen van jaarrekening (met de boekhouder).
  • Opstellen van zakelijk verslag voor het jaarverslag.
  • Periodiek overleggen met penningmeester, boekhouder en (eventueel) accountant.
 
Subsidies, fondsen en sponsoren
  • Aanvragen van tweejaarlijkse of vierjaarlijkse subsidies bij de gemeenten Den Haag en Voorschoten.
  • Aanschrijven van bekende fondsen en sponsoren voor bijdragen; bewaken van voortgang rapportage en (eventuele) tegenprestaties aan fondsen.
  • Onderhouden van relaties met bestaande subsidiënten en fondsen.
  • Acquireren van nieuwe subsidiënten en fondsen.
  • Acquireren van sponsoren; bewaken tegenprestaties.
  • Werven van adverteerders.
 
Donateurs
  • Ontwikkelen en uitvoeren van het Vriendenbeleid
  • Coördineren Vriendenwerving in samenwerking met team vrijwilligers, het Vriendenteam.
 
Contact Artistiek Leider en Bestuur
  •                Regulier (wekelijks) overleggen met Artistiek Leider.
  •                Periodiek overleggen met Bestuur (met name voorzitter en penningmeester).
  • Voorbereiden van en aanwezig zijn bij bestuursvergaderingen (4 tot 6 per jaar): planning, opstellen agenda, vergaderstukken.
 
Kandidaatprofiel
  • Operationele en ‘hands-on’ managementervaring in de wereld van kunst en cultuur, bij voorkeur in (de regio) Den Haag.
  • Passie voor (oude) muziek.
  • Goede communicatieve vaardigheden.
  • Flexibele beschikbaarheid rond de reeds vastgelegde concertdata in 2025 en 2026.
  • Minimaal HBO opleiding.
 
Wij bieden
  • Bij aanvang een jaarcontract voor 24 tot 32 uur per week.
  • Salaris in schaal 6 of 7 van de Cao Nederlandse Podia, afhankelijk van leeftijd en ervaring.
  • Standplaats Den Haag.
 
Nadere informatie en sollicitatie graag voor 15 juli 2025 bij het Bestuur van Musica Antica, bereikbaar via bestuur@musantica.nl.

 

 


Uitvoerenden


Programma

Kaarten

€ 0,00 p.p.