Beschrijving
ARCHEOLOGIE VAN DE OPERA
Voor het Risorgimento in 1820-1870 was Italië geen politieke eenheid; het was een lappendeken van stadstaten, hertogdommen, koninkrijken en de Kerkelijke staat. De verschillende vorstenhoven poogden elkaar sinds de vroege Middeleeuwen constant de loef af te steken, niet in de laatste plaats op cultureel gebied. Een rijke voedingsbodem voor de kunsten en de bakermat van de renaissance en de barok waren het gevolg. In het bijzonder rond 1600 bruisten muzikale experimenten volop en er ontstonden er allerlei nieuwe genres. Hoogtepunt daarvan was de geboorte van de opera. Maar hoe vat je vier eeuwen n dato die experimentele geest opnieuw? En zijn gekke samenklanken, onverwachte ritmes en vreemdsoortige wendingen nu echt zo bedoeld of een schrijffout? Je gelooft je oren en ogen niet, zeker niet als de studenten van het Conservatorium van Amsterdam met dit repertoire aan de haal gaan! Met Andrés Locatelli als expeditieleider wekken ze het ontstaan van de opera opnieuw tot leven.
Uitvoerenden
Sweelinck Barokorkest o.l.v Andrés Locatelli
Programma
SELECTIE UIT
La Pellegrina (Luca Marenzio),
L’Euridice (Jacopo Peri),
La liberazione di Ruggiero (Francesca Caccini),
La Calisto en Ercole Amante (Francesco Cavalli),
Orfeo (Claudio Monteverdi)