Beschrijving
LATIJNS-AMERIKAANSE BAROK
In het rijk van Karel de Vijfde ging de zon nooit onder - een verwijzing naar zijn Spaanse bezittingen in Zuid-Amerika. Het was niet alleen dezelfde zon die zowel Madrid als de koloniale steden in Amerika bescheen, ook klonk daar aanvankelijk dezelfde muziek. De steden waren bolwerken van de Spaanse macht en cultuur. De Spaanse barokarchitectuur drukte een groot stempel op het continent. Maar de uit Europa meegenomen barokmuziek en de populaire, traditionele muziek beïnvloedden elkaar juist. Rond de nieuw gebouwde barokkathedralen, met hun maestros de capilla en vers aangevoerde musici uit Europa, ontstonden overzeese centra van muzikale excellentie. Er werd ook kerkmuziek in inheemse talen geschreven, gebaseerd op traditionele muziek.
Buiten de steden, in missieposten diep in de jungle, vond nog een andere muzikale ontwikkeling plaats. Die autonome posten werden bemand door Jezuïeten. Maar toen zij in 1767 verbannen werden, keerden zij met al hun kennis en aantekeningen over de muziek aldaar terug naar Europa en beïnvloedden op hun beurt de Europese muziek. Ensemble Suspirium trakteert ons op een selectie van Latijns-Amerikaans barokrepertoire. Een deel hiervan is opgetekend in de Codex Trujillo. Iris Bouman zingt zowel in het Spaans als in inheemse talen in een afwisselend programma van kerkmuziek en wereldlijk repertoire.
Uitvoerenden
Ensemble Suspirium