Beethovens Christus am Ölberge

  • 25 april 2023 - 20:00

  • Lutherse Kerk Den Haag

  • Slider bov6 1

Beschrijving

De muziekgeschiedenis gaat doorgaans zeer selectief te werk. Vaak worden composities onderbelicht omdat ze niet helemaal passen in een logische ontwikkelingslijn of omdat ze in de schaduw komen te staan van andere composities die als sleutelwerken worden aanzien. Nochtans gaat het daarbij geregeld over composities die in hun eigen tijd bijzonder succesvol waren.
Dit is het geval met Beethovens tweede symfonie en zijn oratorium Christus am Ölberge die op 5 April 1803 samen te Wenen in première gingen. De tweede symfonie staat nu duidelijk in de schaduw van de beroemdere, “baanbrekende” derde, maar destijds werd deze tweede symfonie uiteindelijk populairder dan vele van Beethovens latere werken, zeer tot diens ergernis overigens. Christus am Ölberge is atypisch, misschien niet zozeer omdat het Beethovens enige oratorium is, maar wellicht eerder omdat het qua lengte eigenlijk eerder een cantate is, omdat de belangrijkste momenten van het traditionele passieverhaal worden weggelaten, en omdat hier niet de grootse offerdaad van de ernstige, bezadigde Zoon van God, maar de twijfels en angsten van de mens Christus centraal staan.
Beide composities zijn het product van Beethovens typische creatieve werklust tijdens een behoorlijk turbulente periode van zijn leven: hij diende zich te verzoenen met het inzicht dat zijn beginnende doofheid alleen maar zou verergeren, hij kon zich steeds minder vinden in het imago van de dienende Klassieke componist en ontpopte zich steeds meer tot een eigengereide “Prins der Kunsten”, hij diende een compositorisch antwoord te bedenken op de groeiende populariteit te Wenen van Franse postrevolutionaire heroïsche muziek, en hij kreeg voor het eerst sinds zijn aankomst te Wenen zowat tien jaar eerder eindelijk de kans om dramatische vocale muziek te componeren.
Dit is niet Beethoven in een tussenfase, maar wel degelijk Beethoven op volle sterkte.


Uitvoerenden

Sweelinck Barokorkest o.l.v Peter Van Heyghen


Programma

Ludwig van Beethoven
Tweede Symfonie in D, opus 36
Adagio molto,allegro con brio - Larghetto - Scherzo - Allegro molto
 
Oratorium ‘Christus am Ölberge’ opus 85
 
Sweelinck Barokorkest
Dirigent: Peter Van Heyghen
 
Alison Lau (sopraan)
Oscar Sajous (tenor)
Wessel van der Ham (bas)
 
SOPRAAN
Mathilde Herbaut, Wei-Wei Li, Cristina Petcu, Francisca Pizarro Bravo Caimoto Duarte, Noëmi Schermann, Eva Schockmel
 
ALT
Héloïse Goderfroi, Sean Haid, Hannah Muis, Ana Isabel Pereira Martins Correia, Dominique van Rossum, Veronika Yehorova
 
TENOR
Ilari Anemaet, Ruben Ide, Joshua Lau, Mykola Poplavskyi, Anai Telletxea Aguilera, Martijn van der Wolf
 
BAS
Patricio Amezcua Zilli, Philippe van Dordrecht, Afonso Fontão da Costa, Wessel van der Ham, Matthijs Hoogendijk, Julius Lavallée
 
FLUIT
Anna Špelinová, Marta Gawlas 
 
HOBO
Nina Alcañiz I Macias, Johanna Boehm
 
KLARINET
Manon Letort, Alice Izabelle Herlihy      
 
FAGOT
Daphné Franquin, Hannah Voß
 
HOORN
Hannah Voß, Guillermo Núñez Rodríguez
 
TROMPET
Richard Ranvier, Gerardo Gianolio
 
TROMBONE
Yung-Hsu Shih (alttrombone), Mathilde Aigouy (tenortrombone), Rhys Oldham (bastrombone)
 
PAUKEN
Gerben Jongsma
 
VIOOL I
Jonas Krebs, Meng-Han Wu, Nao Takahashi, Karina Sosnowska, Iris Kengen, Fátima Judit, Hernández Silva, Sander Kuitert
 
VIOOL II
Laurène Patard-Moreau, Katarzyna Denkiewicz-Stawujak, Hadewych de Vos, Marta Atcher Soler, Samuel Panner, Liga Zirina, Elizaveta Medvedeva, Lydia Kirschenbaum
 
ALTVIOOL
Eura Fortuny Marques, Ciara Sudlow, Shannon Lee, Simon Rosier
 
CELLO
Osian Jones, Alexander Baker, Adriana Méndez Fernández, Judith Fröschl
 
CONTRABAS
Chun-Yuan Yang, Rui Monteiro Composinhos, Iago López Paz
 
 

Kaarten

€ 16,00 p.p.