Beschrijving
Eerder in deze serie stond hoorden we het ontstaan van de basso continuo bij zangaria's. Tussen 1600 en 1800 veranderde er weinig in de begeleiding van zangers. Ook in de zangscholen die tijdens de Verlichting in Duitsland ontstonden, lag de focus op de melodie: die kwam eerst, daarna werd de begeleiding erbij gecomponeerd. De solostem werd dan meegespeeld, eenvoudig begeleid door akkoorden.
Begin 19de eeuw veranderde dat. Componisten als Franz Schubert emancipeerden de pianopartij onder de zangstem; steeds meer werd die een rijke aanvulling op de melodie en kreeg de piano meer gewicht. Uit Schuberts werk kent iedereen de grote uitdrukkingskracht van de piano, zeer expressief.
Tenor Benjamin Glaubitz en fortepianist Hiroto Saigusa past deze expressieve Lied-kunst als een handschoen, daarvan hebben ze het Nederlandse publiek overtuigd. Dit keer vroegen we hen om hun eigen voorkeuren. Ze komen naar Kasteel Duivenvoorde met liederen van Beethoven, Schubert en Carl Loewe (de "Noordduitse Schubert"). Van laatstgenoemde hoort u een verrassende Erlkönig!
Uitvoerenden
Benjamin Glaubitz, tenor; Hiroto Saigusa, fortepiano