Bach en Telemann

  • 19 mei 2017 - 17:00

  • Lutherse Kerk Den Haag

  • Slider bov 15 16

Beschrijving

Een meesterwerk met een hoge graad van verfijning. Bach-kenners prijzen uitbundig hoe Bach van zijn cantate ‘Tritt auf die Glaubensbahn’ delicate kamermuziek heeft gemaakt. De twee solostemmen krijgen begeleiding van een welluidend ensemble met blokfluiten, hobo, viola d’amore en orgel. Bach schreef dit prachtstuk voor hertog Willem Ernst van Saksen-Weimar, bij wie hij in 1708 in dienst was getreden als hoforganist. In 1714 maakte Bach promotie tot concertmeester en moest hij maandelijks een cantate schrijven voor de diensten in de Hofkapel. Op zondag na Kerst klonk daar ‘Tritt auf die Glaubensbahn’.

 

In zijn tijd in Weimar had Bach veel contact met Georg Philipp Telemann, die toen als hofkapelmeester werkte voor de Hertog van Eisenach. De twee componisten raakten zo goed bevriend dat Telemann peetoom werd van Bachs tweede zoon Carl Philipp Emanuel. Ze wisselden muzikale ideeën uit en bestudeerden intensief de nieuwe Italiaanse muziek die Duitsland veroverde. Geïnspireerd door de concerto’s van Vivaldi schreef Telemann een rijke verzameling concerten met meerdere solo-instrumenten. U beluistert een van Telemanns briljantste soloconcerten en een fraaie sonate voor flauto dolce, hobo, viool en klavecimbel.

 

De masterstudenten uit Utrecht bekronen hun optreden met een sonate van Johann Friedrich Fasch, voor wie Bach veel bewondering had. 


Uitvoerenden

Barokorkest van het Utrechtse Conservatorium o.l.v. Joshua Cheatham


Programma

Johann Sebastian Bach

Cantate nr. 152, ‘Tritt auf die Glaubensbahn’

 

Georg Philipp Telemann

Concerto a 4, TWV 43:A3

Sonata à Flauto dolce, Oboe, Violino et Cembalo

 

Johann Friedrich Fasch

Sonata â 4 Hautbois, Flute a bec, Violino et Cembalo

Kaarten

€ 12,50 p.p.

Studenten onder de 27 jr en CJP gratis toegang

Kaarten uitsluitend aan de zaal vanaf 16.15 uur