Met Membra Jesu Nostri schreef Buxtehude een muzikaal meesterwerk voor de passietijd. Jörn Boysen dirigeert zijn afscheidsconcert vanaf de galerijen naast het kerkorgel.
Benjamin Glaubitz verrast ook in zijn vierde recital bij Musica Antica: naast liederen van Beethoven en Carl Loewe zingt hij ook Schuberts Schwanengesang voor ons!
Beethovens enige oratorium Christus am Ölberge vertelt het passieverhaal uit een zeer persoonlijk perspectief. Peter Van Heyghen combineert het met de Tweede Symfonie.
Barok totaaltheater met poëzie, zang, instrumentale muziek en pantomime; wie anders dan het Tsjechische ensemble Plaisirs de Musique zou ons slotconcert zó feestelijk kunnen geven?
Het publiek was in maart razend enthousiast over Jörns en Tims eigen composities. Musica Antica geeft hen een cadeau: een afscheids- en welkomstconcert met hun eigen solo- en orkestwerken!
Liefde kent vele vormen: passie, devotie en tederheid maar ook wanhoop en ellende. KirstiConsort laat die vormen horen in dit concert met 17de en 18de eeuwse vrouwelijke componisten.
De musici van Fidelkråm spelen op instrumenten uit de volksmuziek en laten zich inspireren door volkse elementen in genoteerde muziek, maar ook door Schmelzer, Telemann en Bach.
Het ensemble Ramillete de tonos opent de nieuwe serie Haags Barokcafé! Bariton, vihuela, harp en blokfluit laten horen hoe bloemrijke Italiaanse versieringen in 16de eeuws Spanje klonken
Adrián Rodriguez Van der Spoel en Frank de Bruine leiden gezamenlijk dit project door Haagse muziekstudenten met barokmuziek uit Europa en Latijns-Amerika. Einde concert om 18h30.
Ensaladas was in de Spaanse renaissance de term voor een onweerstaanbare muzikale mix van kleuren, ritmes, leven en magie. En die zijn bij het Spaanse ensemble Cantoría in de beste handen!
Als kind trad ze al op voor de Zonnekoning en als eerste vrouw bracht ze in Parijs een opera op de planken. Élisabeth Jacquet de la Guerre was een fenomeen en dat laat Rue Regrattier horen!
De Franse Zonnekoning beschikte voor iedere gelegenheid over een speciaal ensemble. Het Castello Consort laat ze allemaal horen: de Grande Écurie (blazers) en de Vingtquatre Violons du Roi.
Van zangers, cornetten en trombones tot viola da gamba’s: iedere instrument had grote en kleine broertjes. KC-studenten, gecoacht door Mieneke van der Velden en Wim Becu, voegen ze samen!
In J.S. Bachs muziekkast stond een uitgave van Dieuparts muziek, voor klavecimbel, met bewerkingen ervan voor viool en blokfluit. Hoe zouden Bachs Engelse Suites in bewerking klinken?
Frihetstiden - Johann Roman en de Zweedse Verlichting
26 januari 2024 - 17:00
Lutherse Kerk Den Haag
In de 18de eeuw kwam een eind aan de Zweedse hegemonie in Scandinavië, en ook in Zweden brak een tijd van relatieve vrijheid aan. J.H. Roman nam de nieuwste muziek mee naar Stockholm.
In koloniaal Latijns-Amerika beïnvloedden Europese barok en traditionele muziek elkaar. Ensemble Suspirium trakteert ons op kerkmuziek en wereldlijk repertoire, in inheemse talen èn Spaans.
Op de grens van de 15de en 16de eeuw steunde Elisabella musici, schrijvers en dichters aan haar hof. Concerto di Margherita wekt dit renaissancerepertoire op meeslepende wijze tot leven.
Vandaag staat muziek van twee Mozarts op de lessenaars. Naast W.A. Mozarts Jupiter-symfonie ook orkestwerken van "de Parijse Mozart": Joseph Bologne Chevalier de Saint-George.
Met Membra Jesu Nostri schreef Buxtehude een muzikaal meesterwerk voor de passietijd. Jörn Boysen dirigeert Musica Poetica en The Spitrit of Gambo vanaf de galerijen naast het kerkorgel.